Weblog 7

Hoi Allemaal,

Tijdje geleden dat ik weer een weblog geplaatst heb, ben dan ook wel erg druk hier! Haha.

Weer veel dingen meegemaakt, zal proberen het een beetje kort te houden.

Op vrijdag 11 april ben ik naar Jakarta vertrokken, er was hier namelijk een vakantieweek en iedereen was weg en veel dingen waren dicht.

Rosalie was al aan het reizen en heeft toen gevraagd of ik anders zin had haar die week op te komen zoeken! En natuurlijk had ik daar zin inJ

Om 00.00u was ik dan eindelijk via Manila in Jakarta terecht gekomen… Niet een aan te raden tijd om als meisje alleen op het vliegveld te hangen.. Werd knettergek van alle opgeschoten jochies die bij me kwamen zitten en gewoon niet weg wilde gaan.. Was in staat het eerste vliegtuig terug naar Cebu te nemen! Om 2u ben ik dan ook vertrokken naar Gambir, het treinstation waar ik de trein naar Yogyakarta zou nemen om daar Rosalie te ontmoeten.

Het station zelf was pas vanaf 5u open maar je kon gewoon naar binnen en hier waren nauwelijks mensen en de mensen die er waren lieten me gewoon met rust dus was eigenlijk weer snel op me gemak.

Om half 9 de trein genomen, super mooie rit! Je ziet tijdens zo’n treinreis al zoveel van Java, was namelijk meer als 500km en 8u lang haha, echt prachtig!

Het plan was eigenlijk om elkaar op het station te treffen, helaas zat Rosalie in een bus die in een overstromingsgebied was en dus zeer veel vertraging had.

Even met elkaar gesmst en wat hotels uitgezocht om te proberen te verblijven.. gelukkig was het bij de 2de al raak, wel een vip kamer maar het was weekend en dus heel druk. Heel veel hotels zaten al vol dus besloten deze kamer gewoon te nemen.

Om half 12 was Rosalie er dan eindelijk!! Heel leuk om haar weer te zien!

Nog even een drankje gedronken en natuurlijk veel gekletst en toen snel gaan slapen!

Om 6u begon de kerkdienst, normaal wordt je om 5u wakker van de moskee maar wij hadden een hotel naast een kerk, heel veel halleluja haha.

Om 9u ontbeten en toen Yogyakarta in! Super leuke stad! De mensen waren ook echt heel vriendelijk dus daar was ik erg blij mee haha.

Na even in de stad gelopen te hebben zijn we naar het Kraton paleis geweest.

Mooi om te zien, maar niet heel bijzonder.

Geluncht en toen naar de Prambaran tempels! En die zijn mooi! Er waren ook helemaal niet veel toeristen dus veel foto’s kunnen maken zonder mensen erop!

S avonds nog een traditioneel ballet gezien, ook heel mooi en leuk om te zien.

Was wel heel blij dat we een script hadden want anders had ik er niet veel van begrepen denk ik haha.

Maandag zijn we om 5u vertrokken naar de Borobudur,dat is een hele grote tempel! Ook weer prachtig om te zien! Wederom weinig toeristen dus weer veel foto’s zonder mensenJ

De zonsopgang daar was ook heel mooi, en het uitzicht… zo mooi allemaal.

Nog een rondje om de tempels gelopen en toen zag ik op een bordje olifanten huis staan… Even kijken natuurlijkJ eerst stonden we gewoon bij het hek te kijken, toen maar gevraagd of we misschien naar binnen mochten om ze van iets dichterbij te bekijken en dit mocht! Volgens mij heb ik die foto’s al op facebook gezet.. Was echt tof om ze van zo dichtbij te zien!

Na de borobudur terug gegaan naar het hotel, lekker een stad dagje gedaan en gezwommen in het zwembadJ

Om 19.00 kwam een busje ons ophalen om naar Malang te gaan.

Helaas was de chauffeur net zo vriendelijk als die jongens in Jakarta dus het was nogal een … rit.

Uiteindelijk dinsdag om 6u s’ochtends bij het hotel aangekomen waar we een kamer hadden tot 12u want toen moesten we uitchecken en er waren geen andere kamers beschikbaar.

Onze spullen mochten daar wel blijven, gelukkig!

We zijn toen op zoek gegaan naar een toeristen info, we wilde graag een trip boeken naar de Bromo vulkaan en de Ijen vulkaanJ

Eerst bij een mannetje op de straat een trip geboekt om naar de thee plantages te gaan maar niet voor de vulkanen want daar vertrouwde we hem eigenlijk niet voor haha.

Afgesproken dat we om 14.00u weer bij hem zouden zijn voor onze trip naar de thee plantages en toen verder gelopen.

We kwamen toen bij een markt… Nu vind in de Carbon market hier in Cebu soms al erg met dieren en dat soort dingen maar wat ik daar heb gezien!! Vleermuizen, dassen, vosjes, poezen, kuikens.. noem het op en ze verkopen het daar! En in super kleine kooien en heel veel van die beesten erin.. echt heel zielig.

Gelukkig liepen wij maar een klein stukje over die markt, en toen zagen we al een toeristeninfo.

Een mooi kantoor met super vriendelijke mensen.

We konden de Bromo en Ijen combineren, alleen zou het voor mij heel krap met de tijd zijn als ik met de trein zou gaan.. toen hardop geopperd of er dan geen vliegveld was in Malang, die bleek er te zijn dus ik zou ook terug kunnen vliegen. Niet zo mooi als de treinreis zou zijn mee he, ik had maar een week!

Uiteindelijk dus besloten dat we woensdag om 1u s nachts opgehaald werden voor de Bromo en dan daarna naar de Ijen en dan zou ik donderdag mee terug gaan naar Malang en Roos zou afgezet worden bij de boot naar Bali, best goed geregeld dachten wijJ

Trip was dus geboekt, terug naar het mannetje om naar de thee plantages te gaan.

Uurtje rijden, in een gewone personen auto, hup berg op en toen stonden we al bij de thee plantages!

Ook weer prachtig om te zienJ (val een beetje in herhaling haha)

Ook nog een bezoek gebracht aan de fabriek, helaas was er niemand aan het werk dus hebben wel alles gezien maar het echte werken niet.. maar goed was heel leuk om te zien.

Nog een kop thee gedronken en toen weer terug naar ons hotel om de spullen te halen en te verkassen naar een ander hotel.

Hadden er gelukkig al 1 gevonden, dus dat was fijn.

Wat luxer uit eten geweest omdat ik jarig wasJ voor Roos dan, ik eet best vaak luxe hier in Cebu haha.

Optijd naar bed gegaan want om 1u werden we opgehaald voor de Bromo vulkaan!

Woendag dus om 1u opgehaald door onze gids, een super leuke meid.

Er waren nog 2 andere die mee gingen, een stel uit Zwitserland, hele aardige mensenJ

Om half 5 waren we bij het uitkijk punt, daar zouden we de zonsopgang bekijken daarna ontbijten en dan door naar de Bromo vulkaan.

Er was al gezegd dat het koud zou zijn… maar zo koud had ik het niet verwacht!! Ik had 2 broeken, een hemd een t-shirt, shirt met lange mouwen en een dik vest aan en nog bevroor ik bijna!!

Het was 10 graden ofzo maar ik had het idee dat het vroor!

Wel een super mooie zonsopgang! Heel veel bergen en vulkanen om ons heen echt prachtig!

Daarna ontbeten, pakte me ei en die was heerlijk warmJ werd er helemaal blij van haha als je ons zag zitten met dat ei haha.

Toen met de jeep naar de Bromo gereden, lijkt wel alsof je de woestijn inrijd, alleen maar zand! En dan af en toe een berg of een vulkaan.

De Bromo beklimmen was niet zwaar, bergje op bergje af trap op en je staat bij de krater.

Had ook een paard kunnen nemen maar zo goed zagen ze er niet uit.. dus sloeg maar over.

De Bromo is een actieve vulkaan, er komt nog heel veel rook uit! Heel gaaf om te zien! Weer veel foto’s gemaakt, zeggen toch meer als woorden.

Toen de jeep weer in, die bracht ons terug naar ons busje.

Het busje bracht ons 6u verderop in een hotel vlakbij de Ijen vulkaan.

Hele mooie dingen gezien onderweg, reden door de bergen dus hadden super mooi uitzicht!

Het hotel viel wel tegen, het was een beetje oud en de kamers waren super klein! Maar goed we waren in goed gezelschap dus het viel allemaal wel mee.

Tijdens het eten kwam onze gids naar ons toe, we konden ook om 1u s nachts naar de Ijen ipv om 5u s’ochtends zodat we het blauwe vuur en de zwavel mijn in de krater konden zien! Even getwijfeld, de tocht de krater in is niet helemaal zonder risico, meer zal ik er niet over zeggen haha.

Toch besloten om het te doen.. en het is het waard geweest!

Om 1u vertrokken we uit het hotel, na 45 min rijden kwamen we op de plek waar we moesten gaan lopen.

In het begin denk je nou dit kan ik wel 1.5u volhouden todat het ineens stijl omhoog gaat!! 3km stijl omhoog is geen pretje… en onze gids, die vroeger zelf in de zwavelmijnen heeft gewerkt zei iedere keer nog 100 meter! Denk je dat je er bijna bent, bochtje om en hup weer stijl omhoog.. tegenvaller haha.

Maar goed we hebben het overleefd! Er was zoveel licht van de maan dat we onze zaklampen niet nodig hadden, was wel echt tof om dat in het donker te doen!

Onze gids had gezegd dat het minder koud zou zijn dan de Bromo, had me nu iets beter voor bereid, 3 broeken, hempje, t-shirt, lange mouwen en 2 vesten.

Tijdens het klimmen kreeg ik het wel warm maar daarna ben ik er heel blij mee geweest!

Eenmaal op de krater rand zagen we het blauwe vuur al vanuit de verte, vond het best eng om naar beneden te gaan.

Het is namelijk geen paadje, het zijn allemaal stenen, sommige zitten vast andere los, en zo moet je naar beneden… af en toe een beetje bibberen omdat je iedereen hoorde schuiven, ik zelf ook! En toch maar door.. het was wel echt tof om daar beneden te zijn! Tussen de zwavel werkers die met 80-100kg op hun rug 4x per dag die krater in en uit gaan. Super vriendelijke mensen wel, naar mijn idee vinden ze het wel leuk dat je zoveel bewondering voor ze hebt. Wij waren van 1x al helemaal kapot, zonder al die kilo’s en hun lopen dat 4x per dag! Even beneden geweest, veel foto’s gemaakt want dat moest van onze gids! Die zat de hele tijd van alles aan te wijzen waar we foto’s van moesten maken haha.

Toen weer naar boven om de zonsopgang te bekijken. Helaas was het pas 4u toen wij weer boven waren dus nog dik 1u in de koud gezeten! De zonsopgang was dan wel weer prachtig! Ook zat er een groot blauw/groen meer naast de mijn, dat hadden we natuurlijk niet gezien in het donker!

Rond 6u stonden we weer beneden, naar beneden is eigenlijk nog erger als naar boven! Het is harstikke eng, wij gleden ook steeds uit! Dan heb je pas eigenlijk door hoe stijl het wel niet is!

Beneden ontbeten, helaas was het ei niet meer warm maar we hadden gelukkig thee haha.

Toen 3u in de bus gezeten naar de drop off voor Roos en de 2 andere.

Heel gek om daar weer afscheid te nemen van Roos! Ik heb het zo leuk met haar gehad, in Cebu en op Java en dan is het heel gek om weer doei te zeggen!

Toen weer 8 in de bus, ik werd naar mijn hotel gebracht in Malang.

Super vriendelijke mensen, had me ticket geboekt naar Jakarta alleen moest die wel geprint worden..

Hup op de scooter mee naar iemand die wel kon printen, kon namelijk niet in het hotel, nog wat gedronken en uitgebreid bedankt, ze wilde absoluut geen geld hebben, toen maar een briefje10.000 rupiah onder mijn schoteltje gelegdJ(15.000 is 1 euro) en snel weggegaan.

Heerlijk geslapen! Toen naar het vliegveld, vloog om 14.00u, dacht dan ga ik Jakarta nog even in aangezien mijn vlucht naar Manila pas om 00.55u zou vertrekken, is het toch honden weer! Stortregen en onweer! Niet leuk! Maar goed heb dus tot 22.00u voor de douane rond gehangen, winkeltjes in, iets eten hier iets drinken daar.. was prima te doen en ook de mensen waren vriendelijkJ

Al met al, Java is een super mooi eiland! Heb gelukkig in 1 week heel veel gezien maar toch zou ik graag nog meer willen zien! En natuurlijk de rest van Indonesië.

Ik moet wel zeggen dat ik het ook heel fijn vind om weer terug in Cebu te zijn.

Alleen is het ook wel weer raar omdat er allemaal nieuwe vrijwilligers zijn.. Wel hele leuke meiden hoor! Ik zit nu met Tanja op het project, helaas heeft ze alleen vorige week maandag en dinsdag gewerkt. Sinds dinsdag avond is ze niet helemaal lekker, gelukkig kon ze vandaag weer meeJ

Van het weekend ben ik met de andere mee geweest naar Malapascua, een eiland ten noorden van Cebu.

Hier kon je wel zien dat ze getroffen waren door de tyfoon, veel bomen waren ‘’afgebroken’’ en sommige huizen lagen nog in puin.

Ook missen een aantal gebouwen nog een dak, maar je ziet wel dat ze overal hard aan het werk zijn om het weer goed te krijgen.

Eigenlijk een heel lui weekend gehad, alleen maar in de zon gelegen haha.

Op het project gaat alles goed! Had de kinderen wel erg gemist toen ik op Java zat! Was heel blij ze weer te zien.

Sommige kwamen ook meer knuffelen als anders, misschien dat ze mij ook wel een beetje gemist hadden… Evelyn zegt van wel haha.

Nu stop ik er maar weer mee, het is toch weer een heel verhaal geworden..

Volgende x weer meer over het project!

Iedereen bedankt voor alle felicitaties en reacties op mijn foto’s en blog! Heel leuk om die allemaal te lezen!

Liefs Laura

Previous message | Next message

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Typ de code over om spam tegen te gaan.